Tinjauan Kepatuhan Penyampaian SPT Masa PPN Saat Pandemi Covid-19 (Studi Pada KPP Pratama Yogyakarta)

MEGANTORO, MOHAMAD MIFTACH (2022) Tinjauan Kepatuhan Penyampaian SPT Masa PPN Saat Pandemi Covid-19 (Studi Pada KPP Pratama Yogyakarta). KTTA thesis, Politeknik Keuangan Negara STAN.

[img] Text (Cover)
01. Cover__Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (30kB)
[img] Text (Abstrak)
02. Abstrak__Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (10kB)
[img] Text (Daftar Isi)
03. Daftar Isi__Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (307kB)
[img] Text (BAB I)
05. Bab I_Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (37kB)
[img] Text (BAB II)
06. Bab II_Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (184kB)
[img] Text (BAB III)
07. Bab III_Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (241kB)
[img] Text (BAB IV)
08. Bab IV_Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (8kB)
[img] Text (Daftar Pustaka)
09. Daftar Pustaka_Mohamad Miftach Megantoro_2301190245.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (238kB)

Abstract

Tinjuan kepatuhan penyampaian SPT Masa PPN digunakan dalam mengetahui seberapa besar tingkat kepatuhan pengusaha kena pajak (PKP) dalam menyampaikan kewajibannya yaitu SPT Masa PPN di KPP Pratama Yogyakarta pada tahun pajak 2020-2021 saat pandemi COVID-19. Selain itu penelitian ini bertujuan guna mengetahui hambatan yang dialami oleh PKP dalam menyampaikan SPT Masa PPN beserta solusi guna mengatasi hambatan tersebut. Metode yang digunakan adalah kuantitatif untuk mengambil data tentang persentase tingkat penyampaian SPT Masa PPN beserta kualitatif yang digunakan dalam mengetahui hambatan dan solusi. Data yang diolah dari KPP Pratama Yogyakarta menunjukkan tingkat persentase penyampaian SPT Masa PPN pada tahun 2020 adalah sebesar 86,12% dengan tingkat kepatuhan tinggi dan pada tahun 2021 adalah sebesar 73,66% dengan tingkat kepatuhan cukup. Permasalahan yang ditemukan adalah ketidaktahuan PKP baru, PKP baru tidak mengajukan aktivasi akun, kesadaran PKP yang kurang, terdapat piutang dari pembeli, PKP vakum/bubar/beralih usaha, tidak adanya SDM dari PKP yang berkompeten, dan kendala di web e-faktur. Solusi dalam mengatasi hambatan adalah program kelas pajak bagi PKP baru, layanan helpdesk, pencabutan status PKP bagi PKP yang vakum, aplikasi faktur user friendly, memperbanyak informasi atau konten di sosial media, serta sdm yang berkompeten bagi internal PKP./ The review of compliance with the submission of the Periodic VAT Return is used to determine the level of compliance of taxable entrepreneurs (PKP) in submitting their obligations, namely the Periodic VAT Return at KPP Pratama Yogyakarta in the 2020-2021 tax year during the COVID-19 pandemic. In addition, this study aims to find out the obstacles experienced by PKP in submitting the VAT Periodic Return along with solutions to overcome these obstacles. The method used is quantitative to collect data on the percentage of the submission rate of the VAT Periodic Return along with the qualitative method used to identify obstacles and solutions. Data processed from KPP Pratama Yogyakarta shows the percentage rate of submission of the VAT Periodic Return in 2020 is 86.12% with a high level of compliance and in 2021 it is 73.66% with a sufficient level of compliance. The problems found were ignorance of new PKP, new PKP did not apply for account activation, lack of awareness of PKP, there were receivables from buyers, PKP vacuum/disbanded/changed business, lack of competent human resources from PKP, and problems on the e-invoice web. Solutions to overcome obstacles are tax education programs for new PKP, helpdesk services, revocation of PKP status for PKPs who are vacuum, user friendly invoice applications, increasing information or content on social media, and competent human resources for internal PKP.

Item Type: Thesis (KTTA)
Uncontrolled Keywords: Compliance, VAT Periodic Return, Taxable Entrepreneur, Kepatuhan, SPT Masa PPN, Pengusaha Kena Pajak
Subjects: 300 – Social sciences > 330-339 Economics > 336 Public Finance > 336.2 Taxes dan Taxation
PKN STAN Subject Area > Pajak Pertambahan Nilai
Divisions: 61403 Diploma III Pajak
Depositing User: Perpustakaan PKN STAN
Date Deposited: 12 Jun 2023 04:31
Last Modified: 12 Jun 2023 04:42
URI: http://eprints.pknstan.ac.id/id/eprint/1570

Actions (login required)

View Item View Item