Implementasi Akuntansi Persediaan Alat Tulis Kantor di Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Sragen Tahun 2018-2020

RAHMAWATI, RIZKA NUR (2022) Implementasi Akuntansi Persediaan Alat Tulis Kantor di Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Sragen Tahun 2018-2020. KTTA thesis, Politeknik Keuangan Negara STAN.

[img] Text (Cover)
01. Cover_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (143kB)
[img] Text (Abstrak)
02. Abstrak_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (147kB)
[img] Text (Daftar Isi)
03. Daftar Isi_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (91kB)
[img] Text (BAB I)
05. Bab I_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (167kB)
[img] Text (BAB II)
06. Bab II_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (178kB)
[img] Text (BAB III)
07. Bab III_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (651kB)
[img] Text (BAB IV)
08. Bab IV_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (125kB)
[img] Text (Daftar Pustaka)
09. Daftar Pustaka_Rizka Nur Rahmawati_4301190089.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (126kB)

Abstract

Persediaan alat tulis kantor merupakan aktiva lancar dengan nilai yang cukup besar dan tersebar pada 20 Unit Pelaksana Tugas Bidang Pendidikan. Akuntansi Pemerintah Daerah merupakan mandat yang harus segera diimplementasikan sesuai dengan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 64 Tahun 2013 dan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 90 Tahun 2019. Hal tersebut menjadi urgensi dari penelitian ini. Tujuan dari penelitian ini adalah memperoleh informasi bagaimana pelaksanaan akuntansi persediaan dan bagaimana kualitas sistem informasi akuntansi persediaan pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Sragen. Pembahasan dilakukan menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan data primer hasil wawancara dan hasil pengamatan menggunakan aplikasi SIMDA Keuangan dan SIMBAPER. Data sekunder yang digunakan adalah Laporan Keuangan tahun 2018-2020. Terdapat 20 UPT yang kemudian disebut Koordinator Wilayah yang akan menerima hibah persediaan ATK dan membuat laporan setiap triwulanan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Sragen telah melaksanakan akuntansi persediaan sesuai dengan peraturan. Namun demikian, kualitas sistem informasi akuntansi persediaan yang dimiliki tidak memenuhi standar baik dikarenakan tidak adanya integrasi antara SIMDA Keuangan dengan SIMBAPER./ Office stationery supplies are current assets with a fairly large value and are spread over 20 Educational Task Force Units. Local Government Accounting is a mandate that must be implemented immediately in accordance with the Regulation of the Minister of Home Affairs Number 64 of 2013 and Regulation of the Minister of Home Affairs Number 90 of 2019. This is the urgency of this research. The purpose of this research is to obtain information on how to implement inventory accounting and how the quality of inventory accounting information systems at the Education and Culture Office of Sragen Regency is. The discussion is carried out using descriptive qualitative methods with primary data from interviews and observations using SIMDA Finance and SIMBAPER applications. The secondary data used is the 2018-2020 Financial Report. There are 20 UPTs who are then called Regional Coordinators who will receive ATK supply grants and make quarterly reports. The result of the research shows that the Department of Education and Culture of Sragen Regency has implemented inventory accounting in accordance with the regulations. However, the quality of the inventory accounting information system that is owned does not meet good standards due to the lack of integration between SIMDA Finance and SIMBAPER.

Item Type: Thesis (KTTA)
Uncontrolled Keywords: Akuntansi Pemerintah Daerah, Persediaan, SIMDA, SIMBAPER, Local Government Accounting, Inventories
Subjects: 600 – Technology (Applied Sciences) > 650-659 Management and Auciliary Service > 657 Accounting
PKN STAN Subject Area > Akuntansi Pemerintah
Divisions: 61409 Diploma III Kebendaharaan Negara
Depositing User: Perpustakaan PKN STAN
Date Deposited: 28 Nov 2022 08:05
Last Modified: 28 Nov 2022 08:05
URI: http://eprints.pknstan.ac.id/id/eprint/635

Actions (login required)

View Item View Item