Analisis Sentimen Twitter terhadap Kenaikan Tarif PPN

Putra, Kelvin Cipta Fathurrachman (2023) Analisis Sentimen Twitter terhadap Kenaikan Tarif PPN. KTTA thesis, Politeknik Keuangan Negara STAN.

[img] Text (Cover)
01. Cover_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (214kB)
[img] Text (Abstrak)
02. Abstrak_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (69kB)
[img] Text (Daftar Isi)
03. Daftar Isi_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (56kB)
[img] Text (Bab I)
BAB I_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (23kB)
[img] Text (Bab II)
BAB II_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (114kB)
[img] Text (Bab III)
BAB III_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (836kB)
[img] Text (Bab IV)
BAB IV_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (61kB)
[img] Text (Daftar Pustaka)
Daftar Pustaka_Kelvin Cipta Fathurrachman Putra_3032210008.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (86kB)

Abstract

Abstrak Perolehan data tweet dari pengguna twitter dapat dimanfaatkan sebagai sumber informasi sentimen masyarakat terhadap kebijakan pajak. Melalui pengetahuan sentimen pengguna twitter terhadap kenaikan tarif PPN menjadi 11%, tentunya pihak DJP dapat menyesuaikan strategi komunikasi terhadap kondisi masyarakat dalam menghadapi kenaikan tarif PPN pada tahun 2025 mendatang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sentimen pengguna twitter terhadap kebijakan kenaikan tarif PPN. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif. Analisis data didasarkan pendekatan proses CRISP-DM. Periode yang digunakan untuk pembahasan adalah mulai dari 1 Mei 2020 - 31 Desember 2022. Periode ini dipilih dengan alasan pembahasan mengenai kenaikan tarif PPN telah mulai dibicarakan. Berdasarkan pembahasan yang telah diuraikan pada bab sebelumnya, terdapat 27.314 data tweet meliputi 16.778 sentimen netral, 8.881 jumlah tweet sentimen negatif, dan 1.655 tweet dengan sentimen positif. Penelitian ini menemukan beberapa temuan terkait kenaikan tarif PPN. Pertama, pemilihan kata kunci pencarian diketahui mempengaruhi hasil nilai sentimen yang ditemukan. Kedua, terdapat peningkatan probabilitas jumlah tweet dengan sentimen negatif pada tahun 2021 yang menunjukkan adanya informasi baru yang berhubungan dengan kenaikan tarif. Ketiga, ditemukan bahwa pengguna yang sudah terverifikasi cenderung menjaga pendapat netral untuk menjaga reputasi yang dapat mempengaruhi pandangan publik. Keempat, geografis tidak memiliki pengaruh yang signifikan terhadap sentimen. / Abstract The acquisition of tweet data from Twitter users can be used as a source of public sentiment information on tax policy. Through Twitter user sentiment knowledge of the increase in VAT rates to 11%, of course the DGT can adjust the communication strategy to the condition of the community in facing the increase in VAT tariffs in 2025. This study aims to determine the sentiment of Twitter users on the VAT tariff increase policy. This research uses quantitative research methods. Data analysis is based on the Crisp-DM process approach. The period used for the discussion is starting from May 1, 2020 - 31 December 2022. This period was chosen on the grounds that the discussion about the increase in VAT rates has begun to be discussed. Based on the discussion described in the previous chapter, there were 27,314 tweet data covering 16,778 neutral sentiment, 8,881 number of negative sentiment tweets, and 1,655 tweets with positive sentiment. This study found several findings related to the increase in VAT rates. First, the selection of the search keywords is known to affect the results of the sentiment value found. Second, there is an increase in the probability of the number of tweets with negative sentiment in 2021 which shows new information related to tariff increases. Third, it was found that verified users tend to maintain neutral opinions to maintain a reputation that can affect public views. Fourth, geographical has no significant influence on sentiment.

Item Type: Thesis (KTTA)
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Penggalian Data, Data Mining
Subjects: 300 – Social sciences > 330-339 Economics > 336 Public Finance > 336.2 Taxes dan Taxation
PKN STAN Subject Area > Pajak Pertambahan Nilai
Divisions: 61403 Diploma III Pajak
Depositing User: Perpustakaan PKN STAN
Date Deposited: 03 Jul 2025 01:27
Last Modified: 03 Jul 2025 01:27
URI: http://eprints.pknstan.ac.id/id/eprint/2557

Actions (login required)

View Item View Item